vrijdag 11 december 2009

Angstgegner

Marcel Duijm
D'r zijn d'r nie veel... die beginnen te bibberen als Ton Reijntjes je tegenstander is... maar ik heb nog nooit een punt gescoord tegen de beste man... zelfs (voor m'n gevoel) nog nooit een kans gehad.
Vandaag een nieuwe kans. Al vanaf het begin heb ik steeds het idee dat 'ie-het-beter-weet' dan ik, dus wat doe je dan?  Je verlaat vroegtijdig de gebaande wegen. Zet 7 dxc5 'voelt' niet goed, maar omdat ik niet wist waarom, besloot ik het toch te doen... en dus mocht ik de rest van de partij knokken in een voor mij veel te moeilijke stelling.
Nadat Ton op 7. ... Pxc5 heeft teruggenomen zie ik al weer spoken... dubbel paardaanval op e4, de loper op g7 die naar b2 en Ta1 staat te loeren... waar ben ik aan begonnen... ik had toch gewoon 7. d5 kunnen spelen.
Wild, wilder... 8. e5 wildst... ah... da's nog eens leuk! Paardje pesten... met de pion nemen 'kan niet' (mat in 6 of zo... nou ja, na dame afruil, rokeer ik lang met schaak en dreigt het paard van b5 naar c7 te springen... leuk). Het paard van Ton gaat dus naar 8. ... h5 en we zijn terug bij de schaaklessen van 'ons aller' Gerard Driessen (Een paard aan de rand... etc.etc.). Na 9. Le3 kan de pion nog steeds niet geslagen worden.
En net als je denkt de eerste problemen overwonnen te hebben doe ik weer iets onbezonnen... 12. Pb5 slaat nergens op... 12. ... Db4+ en het paard kan weer terug waar die vandaan kwam... dat schiet niet op. Ik sta nu toch echt niet lekker. Als na de 17e zet van zwart de Dame, Loper en Paard van Ton op f2 staan te loeren, besluit ik maar om in de 'tegenaanval' te gaan... Mijn 18. Pd5 verliest weliswaar mijn pion of f2, maar deze kan tenminste niet geslagen worden door het paard op g4 (dameverlies). Dus het is de loper die op f2 slaat en mijn koning gaat 'lekker' in de hoek staan. De dreiging die volgt: 19. ... Dd6 wordt gepareerd door 20. Lf4. Nu had Ton 20. ... e5 moeten spelen... maar als een waar schaker van vlees-en-bloed, besluit Ton tot 20. ... Dc5.
Mijn dank is groot... ik ruik bloed... meteen het paard ophalen (21. h3), of nog ff blijven jagen... yip... het publiek moet tenslotte ook vermaakt worden: 21. b5  Dd4  22. h3  Pe3?  Dxf2  (zwart geeft op).
En zo zie je maar... het kampioenschap gloort weer aan de horizon... (b-poule?). Overmoedig? Come on... 'twee bier; veel vertier..'. Toch?
Op naar de volgende 'angstgegner'... voorlopig hebben we weer 'anschluss'... (und mein deutsch wird immer besser und besser)

1 opmerking: